CO JE SOCIALIZACE?
Když malá štěňata uvidí světlo světa, jejich nervové buňky jsou zcela odkryté.Obálka myelinového pláště se začíná
vyvíjet v prvních dvou týdnech života. Původně "nahé" nervové buňky
vedou první informace jen pomalu do centrálního nervového systému zvířete. Rychlost, s jakou jsou informace přenášeny, byla změřena. Počáteční rychlost
předávání je 1 m / s. Jakmile je nervový systém rozvíjen, tj. chráněn
myelinovým pláštěm, rychlost přenosu informací se zvyšuje až na 120 m / s. To je
obrovská podpora učení. Pokud je štěně v této rozhodující fázi vystaveno mnoha podnětům
, spěje k
rychlému rozvoji myelinového pláště. Je proto nezbytné, aby zvíře mohlo SAMO nasbírat co nejvíce zkušeností. Mezi ně patří třeba kolísání
teploty, mnoho cvičení na vlastní pěst, různé zápachy a zvuky, opuštění
bezpečného prostoru, atd. Podpora chovatele a nedobrovolné urychlení procesu při hledání má zde negativní
vliv a není zrovna pro další vývoj přínosem. V nejhorším případě to může zpozdit vývoj nervového systému. To zase má
rozhodující vliv na pozdější život štěněte.
Teorie:
- Vjem
- Motivace
- Akce
- Odměna
Praxe:
Štěněti je chladno. Chlad je motivace. Pes musí udělat něco, aby už nebylo zima. Takže hledá teplé místo - odplazí se za matkou nebo za sourozenci. Teplo u matky nebo se sourozenci je konečným jednáním, cílem. Skutečnost, že štěněti již není chladno je odměna - dosáhlo svého cíle. Takový postup má "normální" charakter, a proto nevyžaduje žádnou pomoc chovatele. U zdravého štěněte nikdy, i když u toho pláče, není žádoucí jej zvednout a schovat k matce. V této rozhodující fázi člověk nesmí zasahovat, protože přirozený instinkt a tím vhodný vývoj, je optimální pro štěňátko. Zvláště procesy během porodu a po něm by měly - pokud se neobjevují žádné komplikace - doprovázeny pouze pozorováním. Čištění štěňat po narození, hledání prsa matky - to vše by mělo být necháno na rozhodnutí feny-matky, té instinkt řekne, kdy má pomoci. Tady chovatel často zasahuje, neboť má pocit, že fena není schopna se postarat - ale je to právě ten čas, kdy se musíme rozhodnout, co je a co není přínosem. Není-li mateřská fenka vhodná, měla by mít další potomky? Protože potom je třeba se obávat, že i potomci budou postrádat důležité instinkty.
Ve vegetační fázi (prvních 14 dní) může chovatel pomoci vývoji štěněte různými klíčovými stimuly. Tyto klíčové podněty mohou být teplo - lampa, tepelná podložka, čichové vjemy- plyšák nasáklý matkou, "načichání" pachu dalších domácích zvířat, lidí, akustické zvuky, které budou součástí jejich života.
Co tedy pro nás znamená socializace štěněte? Mezi 6. a 16. týdnem života je citlivou fází. Vnímání světa může být snadno a trvale ovlivněno
novými zkušenostmi. Je důležité věnovat pozornost tomu, aby tyto počáteční
zkušenosti byly jen a jen "pozitivní". Štěňata, která nejsou dostatečně socializována mohou mít ve svých budoucích životech další problémy s
chováním. Pro malé štěně se bez socializace může svět zdát jako obrovské, děsivé místo. Klíčem k tomu,
jak se vaše štěně učí pochopit svět, je schopnost rozsáhle prozkoumat jeho
okolí během prvních několika měsíců života. Je důležité, aby se vaše štěňátko v této fázi setkalo s jinými lidmi a zvířaty
a bylo konfrontováno s různými situacemi. Ale štěňata by neměla být zastrašena a
je třeba zajistit, aby jejich zkušenosti byly POUZE pozitivní.
Snažte se pochopit osobnost a temperament vašeho štěněte. Vy jste ti, kteří
zprostředkovávají nové zážitky. Dejte psíkovi čas, aby se seznámil s novými
lidmi nebo předměty, ale nezbavujte jej těchto zážitků. Vždy se připravte na to, abyste mohli odměnit štěně za dobrý postup. Váš pes
tak spojuje nové zážitky s něčím pozitivním. Pokud se vaše štěňátko skrývá nebo váhá, buďte trpěliví a dopřejte mu čas.
Zvláštní pozornost si zaslouží socializace směrem k dětem. Zde musí být v souladu všichni
zúčastnění, neboť se seznamují dvě bytosti, které se ve světě učí teprve pohybovat. Pamatujte si, že socializace štěněte a objevení světa je delší proces.