SOCIALIZACE

Co tě tu čeká? - Návody, rady, nápady jak nejlépe zvládnout socializaci štěněte. Dostane se i na pejsky odebrané z nevhodných podmínek. Na své si přijdou i chovatelé, neboť správná socializace začíná již tam. 
 

U štěněte neexistuje nic, co by se dalo nazvat přehnanou socializací, samozřejmě s ohledem na bezpečnost.

Kontakt s cizími psy

Stěně se u chovatele naučí maximálně 80% psí řeči. Při hrách a výchově matky, někde i více, pokud je zde smečka, dokonce někdy se podaří i setkání s jinými jedinci svého druhu, což zase umožní štěněti pochopit pár psích "slov". Při odchodu do nového domova ve 2 měsících zbývá na účinnou výuku řeči pouze cca 8 týdnů. Nechci zde moralizovat, co by jsi měl a co neměl, jen chci podotknout, že výmluva na očkování, které ještě není celé je de facto strach o mého nového miláčka. Jenže za tím strachem potom může stát ustrašený jedinec, který nebude moci se zúčastnit bez konfliktu her se svými psími kamarády. Je potom odsouzen tedy k vodítku a bez něj v prostoru ani ránu. Takže zkusím popsat sama sebe:

  • Nechávám očkovat puppy vakcinou vše, včetně vztekliny, která je již dnes možná
  • Před plným očkováním povolím přístup všem psím kámošům, kteří mají plné platné očkování
  • Nikdy nenechám přiběhnout smečku za mým psem, nýbrž vždy nechám své štěně běžet dobrovolně za smečkou. Případně si zajistím seznámení postupně s jednotlivci tak, aby vše proběhlo v naprosté svobodě ze strany mého chlupáče.
  • Štěně nechávám běhat za psy pokud možno vždy, pouze si ověřuji u majitele, zda mohu, zda není pes vůči štěňatům konfliktní
  • Zásadně při jejich hře nevydávám žádné povely, ba ani přivolání nezkouším, pokud neuvidím, že moje zlato je přehlceno novými zážitky, kontaktem, hrou a jen neumí dobrovolně přestat
  • Neřeším výchovu od dospělých, prověřených psů, při rychlosti hry totiž nemusím vidět, co můj miláček řekl či udělal špatně, jde o řeč těla a tu jsem nemusela postřehnout. Prostě věřím psovi (už ne tak moc feně, ale u prověřené i tam), protože u psa vzniká otcovský syndrom pohledem na štěně, jeho mysl mu velí - výchova hrou, ale stále výchova, takže hranice musí být.
  • U teenagerů dávám pozor na bezpečnost (jak jinak v tomto období), zhruba měsíc to potrvá a budou zahlceni, zbytečně nezakazuji, nepřerušuji, vždy čekám na znamení těla, že už je zasyceno hrou. Stále ovšem platí domluva s majitelem našeho psího kamaráda.
  • Odrostenec brzy vůbec nevyběhne nebo alespoň zaváhá, v tom případě mu nabídnu úžasnou zábavu se mnou - práci, mazlení, odměnu, laskavou řeč - ovšem tady mlatí, že musím vědět co z toho je pro něj TOP a také to TOP vždy v tomto případě použít. Potom později nemám problém pracovat se psem i mezi jinými psy. Dokonce mohu ze zkušenosti tvrdit, že pokud najdu TOP, bude se mnou rád pracovat i cizí pes.

Kontakt s cizími lidmi

Tady je situace již složitější, neboť se bude setkávat s jedinci jiného druhu, dokonce odlišného i od mojí osoby. Štěně již poměrně dost rozumí řeči těla, ovšem každý člověk "mluví" touto řečí jinak, na rozdíl od psů a mým úkolem je seznámit je s lidmi tedy postupně.

  • Seznamování začínám v jemu známém prostoru, tedy už u mne doma a postupně, nejlépe s lidmi, které znám natolik dobře, že mohu ovlivnit jejich chování. Protože každé štěně má jinak nastavenou hranici seznamování, nemohu použít stejný model, musím mu situace nachystat přímo na "míru".
  • Z jeho prostoru jej vyvedu mezi lidi, ovšem ne do velkého centra, spíš klidnou ulici nebo vesnici. Otázku zda mohou lidé štěně pohladit mám vyřešenou - pokud jde štěně samo k nim ano, pokud váhá nebo nejde ne, vyčkejte nebo jdeme svoji cestou. V této fázi zatím vylučuji s přímého kontaktu děti.
  • Množství lidí postupně zvětšuji, zatím nechávám štěně se nabažit chválou lidí a mazlením, ovšem důsledně se vyhýbám lidem opilým, hlučným kolektivům, prostě všemu, co by mohlo navodit špatnou zkušenost. Malý chlupáč totiž v žádném případě nepřečte řeč těla opilého člověka a mohlo by to u něj vyvolat strach, který v něm může zůstat již natrvalo. Naopak vcelku vyhledávám lidi s berlemi, na vozíku a podobně, ovšem v tomto případě mám štěně pod kontrolou vodítka a řeším situace klidně, vyrovnaně, aby budoucí setkání s postiženým člověkem dopadlo co nejlépe.
  • Jako nejvyšší meta socializačního období je naučit štěně číst lidi v davu nebo alespoň respektovat, že tu jsou a nijak mi neškodí. Nijak mi neškodí je právě to co je mým cílem, uhlídat vše, co by mohlo ohrozit pohyb našeho týmu v davu lidí.

Kontakt s cizími vjemy

  • I tady dávkuji zkušenosti postupně, od těch nejjednodušších po těžší kalibr
  • Vjemy dávkuji tak, abych co nejvíce stihla do 16 týdnů věku, kdy je šance na zapamatování na celý život. Nezapomínám ani na ty, které možná v životě potřebovat nebudu - ale??? (vlak, autobus...)
  • Velmi těžko se mi ovšem bude seznamovat štěně s novými situacemi, pokud nebude v souladu moje slovo s řečí mého těla. Zde je daleko větší nebezpečí, že moje tělo "zradí" a dá úplně jiný impuls, než štěně čeká. Proto je dobré si vjemy naplánovat a připravit především sebe co nejlépe.

Několik příkladů

  • bojím se koní - nedostanu svoje tělo do souladu s mým slovem...hodný koníček...
  • zvykáme si na vlak - zahouká a já sebou trhnu - těžko mi štěně uvěří, že je vše OK
  • jdeme po cyklostezce, abychom znali pohyb cyklistů - štěně mám u levé nohy a jdu po pravé krajnici - nemůže zvládnout situaci, když hlava našeho týmu se schovala za něho
  • zvládáme přírodní překážky a já slovy povzbuzuji a mé tělo trne strachem o malou kuličku,

raději tedy překážky zmírním, abych nedocílila pravého opaku, než je můj záměr

  • štěně se lekne nové situace a já reaguji nepřiměřeně a hlavně pro něj nepochopitelně - ať již nechám řešení zcela na štěněti, případně se ještě moje tělo "veselí" nebo naopak použiji násilí (většinou někdo přitáhne štěně násilím k "problému". Klid a rozvaha musí být ve slově i v řeči těla - ten lepší z našeho týmu (samozřejmě já) jde jako první k problému a hlasem i tělem dávám najevo, že vše je v naprostém pořádku

Kontakt s cizími pocity

Již jsem o tom psala několikrát, ale na tuto oblast rádi zapomínáme. Pocity má štěně příjemné i nepříjemné, ale obojí by mělo za své první čtyři měsíce života poznat. Dokonce část těch nepříjemných by se mělo naučit brát jako věc neměnnou a nutnou. Nebudu se rozepisovat nad metodami jak, jen zkusím pro tvoji představu vyjmenovat pocity příjemné a nepříjemné.

Příjemné pocity vyvolává

  • společná hra týmu
  • společná hra s hračkou
  • pochvala, odměna
  • mazlení
  • uklidňující doteky
  • relaxační masáž
  • laskavá řeč (ráda používám slovo pohádka)

Nepříjemné pocity, ale nutno je vzít na vědomí

  • prohlídka tlamičky
  • česání
  • koupání
  • jakékoliv ošetření
  • úprava drápků
  • čištění uší
  • stání na stole (při úpravě, při ošetření..)

Nepříjemné pocity, které musíme odstranit s rozvahou při výchově

  • strach
  • nejistota při setkání s dětmi
  • jízda autem
  • různé fobie

Jistě jsem na něco zapomněla, ale ti z vás, kteří můj blog čtou pravidelně, určitě ví, že když popřemýšlí, tak si sami doplní vše co by měla socializační fáze obsahovat.

A pokud si nevíš rady, jsem tu, napiš a určitě se domluvíme

Pac a haf Lída 



ZLATÁ PRAVIDLA SOCIALIZACE

Zkušenosti musí být jen dobré

Nejprve my si musíme uvědomit, že štěně je na nás napojeno víc než asi předpokládáme. Takže nestačí jen se příjemně tvářit, musíme být i pozitivně naladěni. Není-li tomu tak, vynecháme raději trénink. Pokud štěně ukazuje strach když vidí nebo dělá něco nového, nepokoušej se jej uklidnit, protože to způsobí pravý opak - myslí si, že se má něčeho bát. Musíš být pozitivní a nejlépe začít dělat něco naprosto jiného. Je v zásadě jedno co, ale to co pejsek umí a zná, nejlépe když je to třeba jeho oblíbená hra s tebou.

Nové zážitky budujeme postupně

Začínáme se socializací v mírném prostředí a postupně štěně zatěžujeme rušnějšími vjemy. Než pojedeš do centra města, je dobré navštívit "jen" místní čtvrt. Procházka po tiché cestě má přednost před rušnou silnicí. Venkovské nádraží snese lépe než přímo na hlavní nádraží velkého města. Silnější zážitek mu poskytni až je v tom nynějším klidné a uvolněné a těší se spolu s tebou ze společné vycházky.

Nezaváděj mnoho nových zážitků za den

Maximálně tři nové vjemy denně je rozumné číslo. Již poznané vjemy občas opakuj tak dlouho, než se štěně chová jak "ryba ve vodě".

Zvaž očkování

Než se setká s jinými zvířaty, mělo by mít štěně plné očkování. Dnes už i vzteklina se dá naočkovat dříve než ve třech měsících, jen musí tvůj veterinář vypracovat pro štěně dobré vakcinační schéma.

Vždy dej pozor při hrách s jinými psy

Nejprve se ujisti, že cizí pes je dobře socializovaný a dodržuje zažitá psí pravidla hry se štěnětem. Neznamená to ovšem, že tvoje štěně nemusí od něj dostat "pár facek". Tak už to ve smečce bývá, tam se poslouchat musí i při hrách. Ale nikdy! štěněti neublíží doopravdy, nikdy krev neteče, tak hlavně s klidnou myslí pozoruj socializaci tvého miláčka.

Strach z auta bývá častým problémem

Ano, především právě opomíjenou socializací. Měj na paměti, že jsi štěně v jeden okamžik života vytrhl z jeho smečky, vzal jej od jeho mámy a jeho chovatele a posadil do auta a odvezl. Pravděpodobnost, že se některá štěňata budou auta bát je tedy velká. Nechej auto ve stejném prostoru nastartované a věnuj se štěněti, nejlépe s nějakou hrou. Později jej polož (z náruče) do prostoru auta a hned s klidem začni hru nebo hledat v tvojí ruce pamlsek....Časem můžeš na krátkou jízdu, tak aby se cítilo uvolněně. Přidávej čas podle spokojenosti tvého chlupatého přítele.

Samo doma

Je důležité, aby si štěně zvyklo být bez tebe. Nejprve pár minut, například v jiné místnosti než si vypiješ kávu. Odměň jej vždy za odvahu, NE za pláč nebo vytí. To přejdi bez povšimnutí. Postupně přidávej samoty a času.

Zvuky patří do socializace

Dnes je doba hlasitá a na to je třeba štěně připravit, i když možná žiješ v klidném prostředí. Ale může se stát, že přijde období, kdy to bude i tvé štěňátko potřebovat. S hlasitou hudbou, s televizí asi nebudeš mít problém, ale ohňostroje jsou jen někdy k dosažení a ty potřebuješ využít rychle socializační fáze. Určitě najdeš na youtube nahrávku se zvuky ohňostrojů a několikrát ji přehraj a u toho zase si se štěnětem hraj, povídej nebo trénuj.


Pokud máš zájem, napiš,  připravím ti plán socializace pro konkrétní štěně tak, aby jeho budoucí život probíhal pokud možno bez problémů. 

Socializace má obrovský vliv na budoucí život štěněte. Naučí je mnoho o světě, v němž žijí a také získají informaci o tom, jak reagovat na běžné každodenní události. Včasná a správná socializace znamená kvalitní život.

Když malá štěňata uvidí světlo světa, jejich nervové buňky jsou zcela odkryté.Obálka myelinového pláště se začíná vyvíjet v prvních dvou týdnech života. Původně "nahé" nervové buňky vedou první informace jen pomalu do centrálního nervového systému zvířete. Rychlost, s jakou jsou informace přenášeny, byla změřena. Počáteční rychlost předávání je 1 m...


KONTAKT S CIZÍMI - psy, lidmi, vjemy, pocity


Socializace má obrovský vliv na budoucí život štěněte. Naučí je mnoho o světě, v němž žijí a také získají informaci o tom, jak reagovat na běžné každodenní události. Včasná a správná socializace znamená kvalitní život.

Všichni psi jsou výsledkem lidské činnosti. Podle svých potřeb člověk psa šlechtil a tak vznikla plemena - samozřejmě různá podle potřeb a cílů člověka. Každá rasa psa tedy sloužila k jiným účelům a podle toho se formoval nejen exteriér, ale také povahové vlastnosti. My v průběhu výchovy i učení musíme s tímto faktem počítat a uvědomíme-li si ještě...

Než začneš vychovávat, budeš si muset hodně uvědomit, nejen o psím chování, ale především o sobě. Po několik generací máme všichni v hlavě vštípených mnoho mýtů, polopravd, samozřejmě ale i dobrých zkušeností. A dnes internet nám dává velkou řadu informací, ale mnoho z nich nemusí (a není) být to pravé. Sociální sítě mají tu nevýhodu, že na prosbu...

Když malá štěňata uvidí světlo světa, jejich nervové buňky jsou zcela odkryté.Obálka myelinového pláště se začíná vyvíjet v prvních dvou týdnech života. Původně "nahé" nervové buňky vedou první informace jen pomalu do centrálního nervového systému zvířete. Rychlost, s jakou jsou informace přenášeny, byla změřena. Počáteční rychlost předávání je 1 m...